onsdag 1. september 2010

Franske ord

Siden det heter at denne bloggen er om "oppturer, nedturer og familieliv",
er det vel på tide med en nedtur..

Barnehagestarten har vært tøff for Sebastian. De fleste barna er ukjente, og både de og Madame Lawrence (som er "læreren" hans) snakker et språk han ikke forstår. Ikke forstår de ham heller.
Leveringen er vanskelig,
og mamman er ganske ødelagt etter å holde maskeni det som føles som timesvis.
Oppturen er at i bilen på vei hjem i dag fortalte Sebastian stolt at han hadde lært noen franske ord: rosa, rød, blå og oransje.

Neste uke begynner han på engelskundervisning. Håper det, sammen med litt flere franske ord hjelper ham til å komme over språkbarrieren.

Enn så lenge trøster vi oss med at alle har det tøft i begynnelsen, men det går seg til. Og med det de lærer her, både av språk og f.eks svømming, har de et godt utgangspunkt når de om 4 år skal på skole i Norge.

5 kommentarer:

  1. Det er herlig når man ser et glimt av stolthet! Barnehagestarten er tøff, både for barnet og mamma'n. Men bedre tider kommer!
    Imens får du bruke de rundt deg. En av oss har alltid tid til en kaffe. Klem!

    SvarSlett
  2. Det kan eg love deg! Eg lerte fransk naar eg va to tre aar, praktiserte det ikkje foer eg blei ti te eg va fjorten. Og igjen for to aar siden. Det sitte alltid bak i hode og e et kjempe utgangspunkt for seinare.

    SvarSlett
  3. Ja, språk er alltid godt å ha i bagasjen.
    Siste kommentar var uten navn.. Noen som står frem?

    SvarSlett
  4. Du får gråte på skuldra mi om jeg får gråte på di...

    SvarSlett
  5. Skjønner godt at det er en vanskelig start for sønnen din, men som det nevnes over, tenk så bra utnytte han vil ha av språket og all annen internasjonal erfaring han får som ung.

    Spennende for dere å bo i Belgia!

    SvarSlett